dinsdag 23 juli 2013

"Ozzie ozzie ozzie" "oi oi oi"

Deze yell heeft veelvuldig geklonken op de Katherine, waarop we afgelopen week hebben meegevaren tijdens de X-yachts Gold Cup in Kopenhagen. We hebben fantastische dagen gehad in Kopenhagen! Met een 17-koppige bemanning (half Australisch, half Nederlands en een fleugje Deens) hebben we drie dagen lang als een wereldteam 8 wedstrijden gevaren.

De Katherine is een X-65 en zo’n 20 meter lang. De Australische eigenaren, Andrew en Lee, cruisen met hun boot sinds april 2012 en waren nu dus in Kopenhagen om samen met zo’n 100 andere X-yachts mee te doen met de X-yachts Gold Cup. Het was geweldig mooi weer met wind variërend van vrijwel geen tot kracht 5. De tweede dag stond er flink wat wind en werd er scherp gevaren. Regelmatig riep Lee met knikkende knieën: “my home, my home”.

Op het voordek hebben Marcel en Bas, die we kennen uit Nederland, regelmatig capriolen moeten uithalen om de spinnaker of het Code zero zeil te hijsen dan wel te gijpen. Keimpe heeft zijn spierbundels ingezet bij het hijsen aan de mast en de laatste dag was hij ook medetrimmer van het grootzeil. De dames hingen in de railing om de boot rechter te houden. De laatste dag werd de girl power ingezet om de spinnaker binnen te halen en weer in de zak te stoppen.

Bij de lieren waren continu vier personen bezig om de zeilen zo optimaal mogelijk te trimmen. Pete heeft drie dagen lang de boot gestuurd, een geweldige job. Andrew was de schipper en we vinden het heel knap hoe hij binnen zo’n korte tijd een goed team heeft kunnen maken van 17 mensen die nog nooit met elkaar wedstrijd hebben gevaren. Er was ook nog een Deen mee, Thomas, voor de local knowledge over bijvoorbeeld stroming en hij was ook de tacticus aan boord. Tot slot stond Berend ook achterop de boot. Hij zorgde voor het timen bij de start, het doorgeven van de berichten aan het voordek en zweepte iedereen op om goed te presteren.

Het is ongelofelijk wat een krachten er spelen op een boot van 20 meter. Bij de lieren moet je enorm oppassen, want voor je het weet ben je een paar vingers kwijt. Je merkt ook nauwelijks dat je 8 knopen of meer vaart. Helaas vielen we niet in de prijzen. We moesten het opnemen tegen concurrenten die uitgerust waren als echte racers en idem dito crew, dit in tegenstelling tot de Katherine, die meer als cruiser is uitgerust en een deels ongeoefende gelegenheidscrew had. Na afloop van de races was er elke avond een buffet en behalve de laatste avond ging iedereen op tijd naar bed om de volgende ochtend om half 9 weer paraat te zijn. We vonden het een geweldige ervaring om mee te kunnen varen!

Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en hebben we ’s middags nog even Kopenhagen geproefd. ’s Avonds zijn we weer naar Dublin gevlogen en gistermiddag waren we moe maar heel voldaan weer bij de Gaia. Zij leek gelukkig helemaal niet zo klein na vier dagen varen op een 20 meter boot; haha. Het zal wel iets minder snel gaan, maar met een gunstig windje en stroom mee halen we de 8 knopen ook wel.

Binnenkort zetten we koers naar de Ierse Zee, waar we in ieder geval Dublin en Belfast willen aandoen voor we verder richting West-Schotland gaan.

PS Naast onze eigen foto's vind je hier nog meer foto's van de race.