zondag 30 september 2012

Herfst

Spanje houdt ons vast: vanwege herfstig weer zitten we nog op de Middellandse zee en moet onze terugkeer naar Gibraltar en het bezoek aan Marokko nog even wachten. We liggen nu bijna 1,5 week verwaaid in Cartagena.

We zijn maandag 17 september vanuit Valencia vertrokken en zijn in drie etappes naar Cartagena gevaren. We hebben een nacht in Denia in de haven gelegen en een nacht voor anker gelegen bij Morayra. Het eerste deel van de tocht was de kust niet heel bijzonder, het deed ons denken aan de Belgische kust: een lage kust met af en toe een plaats volgebouwd met flats voor hotels en appartementen. Maar vanaf Denia is het een prachtige kust, grillig, groen, mooie rotsen en op de achtergrond hoge bergen.

Het plan was om een dag of twee in Cartagena te blijven o.a. om het oude Romeinse theater te bezoeken en dan weer verder te gaan. Dat plan lukte ook in eerste instantie. Hoewel de wind tegen was, zagen we een weergaatje om binnen 24 uur naar Aguadulce te varen, een tocht van 100 mijl. Je moet daarvoor om een kaap, Cabo de Gata, heen waar het goed kan spoken: de wind wordt er versterkt en  er kan een flinke oostelijke stroming staan. Zondag de 23e vertrekken we aan het begin van de middag. We maken een lange slag langs de kust en hoewel er een zuidwester van 20 knopen is voorspeld, valt de wind aan het begin van de avond helemaal weg en gaan we op de motor verder. ’s Avonds ligt Ank net een half uurtje in bed als Keimpe roept dat er wind is. Dat is zo raar hier in de Middellandse zee: het is windstil en dan draait iemand een knop om en waait het 25 knopen (6 Bft). De wind staat tegen, dus we hijsen het grootzeil met twee reven en doen er een stukje genua bij. We moeten kruisen en de wind wakkert verder aan naar 30/35 knopen. We zeilen richting kust in de hoop dat het daar minder waait, maar nee, het gaat alleen maar nog harder waaien. We maken weinig voortgang en verwachten bij de kaap nog slechtere omstandigheden. We trekken de conclusie dat het niet zinvol is om zo te blijven beuken tegen de wind in. Er zijn geen havens of ankerplekken waar we midden in de nacht met dit weer kunnen schuilen en we besluiten om terug te varen naar Cartagena. Grootzeil weer omlaag en met een puntje genua varen we in eerste instantie met zo’n 7/8 knopen richting Cartagena. Daar komen we een uur of 9 ’s ochtends aan.

Tja en vanaf die tijd wachten we dus op beter weer om verder te varen. Het heeft hier afgelopen dagen hard gewaaid en gisteren heeft het de hele dag enorm hard geregend. We vermaken ons verder prima met bezoeken aan bezienswaardigheden in Cartagena (Romeins theater, een verdedigingsfort bij de haveningang, archeologische opgravingen), af en toe een wandeltocht, een klus aan boord en niet onbelangrijk lekker tapas eten en borrelen met Richard en Judith die met hun schip hier ook verwaaid liggen.

Zoals het er nu naar uitziet is het vanaf morgen weer rustig en draait de wind. Dus als het goed is gaan morgen de trossen los en kunnen we met de wind in de rug een tweede poging wagen om Aguadulce te bereiken.