dinsdag 25 juni 2013

Azoren: de eilanden Faial en Sao Jorge

We zijn alweer bijna twee weken op de Azoren en we genieten er volop van. De eerste week zijn we in Horta op het eiland Faial gebleven. Allerlei nieuwe mensen ontmoet en gezellig geborreld met andere boten met als record de verjaardag van Mathieu waarbij 26 mensen aan boord waren van de Waltzing Mathilda. Om nou niet de indruk te wekken dat we alleen hebben geborreld ;-), we hebben ook nog andere dingen gedaan en beleefd op Faial.

Als eerste natuurlijk onze muurschildering die we in 2009 hadden gemaakt. Die zag er nog zo goed uit dat we alleen de tekening hebben hoeven aanvullen met het jaartal 2013.

Verder hebben we een dag een auto gehuurd om het eiland Faial te bekijken. We kregen al bericht dat in Nederland alles veel later in bloei komt; dat lijkt hier ook het geval. De Azoren zijn bekend om de vele hortensia’s, maar veel struiken staan nog niet in bloei. We hebben gewandeld over de rand van de hoogste krater (caldeira) in Faial met fantastisch uitzicht over Faial en de naburige eilanden Pico en Sao Jorge. Na ons bezoek aan de krater gaan we richting Capelinhos, aan de westkant van Faial. In 1957/1958 zijn hier bijna een jaar lang vulkaanuitbarstingen geweest. Dit gebied is een soort maanlandschap van donkergrijs en bruin stof op kale heuvels. Er staat een oude vuurtoren, die deels onder het vulkaanas bedolven is geweest en waarbij onder de grond een prachtig museum is gebouwd. Na een bezoek aan het museum rijden we langs de noordkust terug naar Horta. Onderweg stoppen we nog bij een natuurlijk zwembad in zee. Nou we zijn nog steeds aan het wennen aan de temperatuur hier, dus zwemmen hebben we maar niet gedaan.

Voor een biertje en wat eten gaan we naar Peter Sport Cafe, het bij zeilers beroemde cafĂ© in Horta. We gaan ook nog een keer uit eten met Idris en Harald van de Dixbay bij het restaurantje in de baai Porto Pim naast de marina. We bestellen twee cataplana’s. Een cataplana is een koperen pan gevuld met verschillende soorten vis, groente en aardappels in een heerlijke bouillon. De pan was gevuld met zeepaling, rog en rockfish. Wat hebben wij gesmuld!!

Onze volgende reisdoel is het eiland Terceira waar het in de hoofdstad van 21 juni tot 30 juni feest is met optochten, muziek, stierenrennen en nog veel meer. Daar willen we wel wat van meemaken. Op weg naar Terceira maken we een tussenstop op het eiland Sao Jorge. Bij het stadje Vila des Velas is een kleine marina waar we enthousiast welkom worden geheten door de havenmeester. We maken een wandeling door het rustige stadje. Na zonsondergang horen we minstens twee uur lang een oorverdovend ‘concert’ van Kuhls pijlstormvogels, die zich opmaken voor de nacht op de kliffen rondom de marina. Daarbij cirkelen ze rond boven de boten  onder luid gekrijs van “auauauau” dat weerkaatst tegen de kliffen. Ondanks dit late concert slapen we heerlijk.

De volgende dag vertrekken we vroeg richting Terceira, een tocht van zo’n 50 mijl. We zeilen langs de zuidkust met groene, glooiende weilanden omzoomd met bomen en met dorpjes van witte huizen ertussen. Evenals de andere Azoren is Sao Jorge een geweldig mooi en groen eiland. Aan de oost- en noordkust rijzen steile kliffen op uit de zee met hier en daar stroompjes die zich naar beneden storten. Onderweg worden we verrast door bezoek van dolfijnen en een walvis. De laatste kruist voorlangs op zo’n 20 meter, verdwijnt dan om even later op 5 meter langs ons te zwemmen. Het is erg indrukwekkend om een dier van wel 10 meter zo dicht langs te zien glijden.

Als we in het mooi gelegen Angra do Heroismo, de hoofdstad van Terceira, in de  marina komen is het druk met zeiljachten voor een regatta. Maar er is nog plek voor ons en de vele met vlaggen versierde jachten maken duidelijk dat het hier feest is. Over hoe dat hier gevierd wordt en hoe Terceira ons bevalt, wijden we uit in ons volgende blog.