zaterdag 9 maart 2013

Antiqua en Barbuda

We hadden nog niet echt bedacht waar we als eerste naar toe zouden gaan op Antiqua, maar toen onderweg de accu's weer werden overladen was het snel duidelijk: de marina in bij Jolly Harbour. We komen eind van de middag aan en gaan eerst voor een nacht voor anker in de baai bij Jolly Harbour. De kleur van het water is daar echt geweldig mooi. Het water is heel lichtblauw, een beetje melkachtig, omdat er fijn zand in het water zit. Door reflectie hebben de onderkant van de wolken boven de baai ook een blauwe glans. Nou dan zit je dus met open mond om je heen te kijken. In de marina is het erg rustig in vergelijking met vier jaar geleden. Verschillende restaurants zijn gesloten en ook in de galerij met winkeltjes zie je regelmatig de ramen dichtgeplakt. Gelukkig is het in de pizzeria waar we ' s avonds gaan eten wel gezellig druk. Keimpe doet erg zijn best om het probleem met het overladen te verhelpen, maar helaas het is nog steeds niet opgelost. Het blijft behelpen.

Na Jolly Harbour gaan we de noordkust van Antiqua verkennen. De eerste nacht liggen we alleen (de eerste keer op deze reis !) bij Maiden Island. Het is een klein onbewoond eilandje. Als we op verkenningstocht gaan, komen we erachter dat de stranden vol schelpen liggen. We hebben een aantal prachtige exemplaren meegenomen als souvenir. De dag erop varen we een paar mijl verderop naar Great Bird Island. Ook hier is het erg rustig met bootjes. Great Bird Island is een nationaal park waar verschillende endemische planten en diersoorten voorkomen, waaronder een zeer zeldzame slang, de Antiqua racer. Als we het prachtige strandje van het eiland op gaan, zien we als eerste de Antigua racer, die vanuit zijn holletje wel de wacht over het eiland lijkt te houden. We zien veel hagedisjes en op de top van het eiland zien we white-tailed tropic birds prachtig tegen de wind opboksen. Het lijkt erop dat we het eiland verkend hebben op de rustdag van de boten met dagjesmensen. De dag erop komen er van alle kanten catamaran's en motorboten aan. Vanaf onze boot zien we een hele rij mensen over de top van het eiland wandelen waar wij de dag ervoor met zijn 2-en liepen.

We willen bij het dorpje Parham ankeren om daar groente en fruit in te slaan voor onze trip naar Barbuda. Helaas wil ons anker niet houden in de hele zachte modder. We gaan daarom naar St. Johns, de hoofdstad van Antiqua, om daar boodschappen te doen. We ankeren vlak naast drie cruiseschepen, doen boodschappen en gaan dan snel weer weg. De geur die uit de stad komt is niet echt fris met het warme weer. We ankeren in Deep bay en gaan de volgende dag op weg naar Barbuda.

We kunnen lekker zeilen naar Barbuda en zijn op tijd bij Cocoa bay waar we gaan ankeren. Tot onze verbazing is het druk, er liggen zeker 10 boten. Vier jaar geleden lagen we er alleen. Het lijkt erop dat dit paradijs door meer mensen is ontdekt. Het uitzicht geeft weer helemaal een bounty gevoel. Helblauw water en witte stranden. Zie ook de foto's. De rust en stilte is een beetje weg vooral als onze duitse buren 's avonds als wij in bed liggen een stuk of 5 keer achter elkaar uit volle borst alle coupletten van 'what shall we do with the drunken sailor' zingen. De volgende dag varen we naar Low Bay. We gaan snorkelen bij een rif en, al is het minder spectaculair als in Bequia en Martinique, toch zijn de enorme bouwwerken van koraal indrukwekkend om te zien. En het is altijd leuk om door een school blauwe visjes achtervolgd te worden.

Na drie dagen zeilen we weer terug naar Jolly Harbour. Nou ja zeilen, motoren dus. Het lijkt de Middellandse zee wel. Geen wind en het beetje wind wat er soms is, komt ook nog recht van voren. We gaan weer voor anker bij Jolly Harbour en de volgende morgen zijn we al vroeg uit de veren om uit te klaren en water te tanken. Om half 10 zijn we op weg naar Nevis, waarover de volgende keer meer.

We lazen in een mail dat het weer winter gaat worden in Nederland. We zijn helemaal niet jaloers en genieten nog volop dat we hier rondlopen op teenslippers en in korte broek in plaats van onze stevige stappers en winterjas.